-->

عايزه عيون بوتاجازك يلمع و بدون اي مجهود // طرق ازاله الدهون من الفرن وتنظفى عيون البوتجاز



طريقة سهلة جدا ومش حتحتاج مجهود على الاطلاق


الطريقة هى :

************

تجيبي اناء واسع وتحطي فيه :

مياه دافئة + فنجان صغير خل أبيض + بيكربونات صوديوم + منظف الأوانى بتاعك اي نوع (بريل أو فيرى مايتوفر لديك أو حتى صابون سائل) +جوانتى

كل اللي حتعمليه أنك تخلطي الماء والخل والبيكربونات والمنظف مع بعض بعديها تنقعى عيون البوتاجاز لليلة كاملة

فى الصباح البسي الجوانتى بتاعك و بإيديكى وبالسلك وتنظفى العيون

حتلاقيها بتلمع بكل سهولة واختفت كل السواد اللي فيها ورجعت كأنها جديدة زي الاول

وممكن اضافة ملح الليمون برضو لميه النقع وحتلاقي نتيجه

اسهل طرق تنظيف البوتجاز والفرن - طرق ازاله الدهون من الفرن وتنظفى عيون البوتجاز

خطوات تنظيف البوتاجاز والعيون

قومي بسكب كمية من الملح على المكان الذي سقطت عليه الصلصة أو الدهون مع مراعاة أن يكون الفرن مازال محتفظا بحرارته ، وبعد دقيقة واحدة يزال الملح بقطعة قماش أو إسفنجه نظيفة وتختفي الدهون .

للتخلص من دهون الفرن

وفي الفرن يمكنك وضع إناء به كوب من الماء المغلي ، وتركه يستكمل عملية الغلي في الفرن وذلك لعدة دقائق ، لأن البخار المتصاعد يساهم في إذابة بقايا الطعام الملتصق ، ثم تستكمل عملية التنظيف باستخدام قطعة قماش مغموسة فى الخل .

لتنظيف عيون البوتاجاز

احضري قطع من الليمون المقطع وصابون سائل في إناء وضعي عيون البوتاجاز في الوعاء ، وفي هذه الفترة تكونين وضعت ماء حار وصل لدرجة الغليان , ثم تضعينه في الوعاء مع عيون البوتاجاز والكلوركس , واتركيه لمدة طويلة ، ثم امسحيهم بقطعة قماش


ممكن تضعي اعين البوتجاز في قدر وتغطيعه بماء ساخن مع شرائح الليمون (2 او 3 ليمون كبيرة) وعلبة صلصة الطماطم وتتركيها تغلي علي النار لمدة ساعة كاملة علي ان لا يقل الماء عن مستواه.
وسوف تكون مثل الجديدة ولا تحتاج الي تنظيف فقط غسلها بالما والصابون حتي لا يترك اثر من اليمون والصلصة.


سيدتي لتنظيف اعين البتوجاز وبلاخص النحسية منها انقعيها في ماء به كمية من ملح اليمون لمدة ليلة وفي اليوم التالي سوف تجدين طريقة تنظيفها اسهل بكثير .


طريقة رهيبة لتنظيف عيون الغاز وعودة لونها الذهبي الأصلي ..كل ما عليك هو الاحتفاظ ببقايا الليمون ووضعها وعاء مملؤ بالماء وتركه لمدة وتذكري انه كلما طالت مدة الليمون في الماء كان المفعول أقوى حتى لو رأيتي العفن فيه ترى يكون مفعوله أ قوي في التنظيف..والطريقة انك بعد ماتخلصي تنظيف المطبخ في الليل انزعي عيون الغاز واتركيها في وعاء الليمون طوال الليل حتى الصباح وبعدها تشوفين النتيجة ….راح تكون رائعة ..
حتى لو سافرتي اتركيه في الوعاء حتى تعودين صدقيني راح تشوفين الفرق كبير جدا جدا..ويارب تكون فكرتي جديده علشان تدعون لي .


لتنظيف عيون البوتجاز او الطباخة او الفرن ..اكتشفت الاتي ... اول شي كنت ادعكها بالليمون بس والان اضعها في قدر مع شوية ما وشوية سائل الغسيل وبعض قطع الليمون المستخدمة (يعني عصرتها على السلطة او ما شابه ) ثم ارفعها على النار مع ماء اللي يغمرها واغليها لفترة عشر الى 15دقيقة ثم افركها بسلك ناعم واغسلها واجففها

 



عايزه عيون بوتاجازك يلمع و بدون اي مجهود // طرق ازاله الدهون من الفرن وتنظفى عيون البوتجاز
4 / 5
Oleh